Tiga Tahap Perniagaan Internet



Terdapat tiga tahap perniagaan, iaitu:
  1. Memulakan bisnes
  2. Menstabilkan bisnes
  3. Mengembangkan bisnes
Pada tahap pertama, kita memerlukan banyak masa, tenaga dan kos untuk membina sebuah perniagaan. Ia umpama membina sebuah rumah dari membina tapak sehinggalah siap sebuah rumah yang boleh didiami. Pada peringkat permulaan, biasanya kita akan bermula seorang diri ataupun bersama seorang rakan niaga.
Pada peringkat kedua, katakan bisnes telah maju ataupun telah beroperasi dengan baik, salah satu aspek yang kritikal adalah jumlah pendapatan sentiasa stabil ataupun berada dalam kawalan. Pada ketika ini, apakah usaha yang boleh dilakukan agar perniagaan terus dapat survive dalam apa jua keadaan dan mendapat hasil yang sewajarnya.
Pada peringkat ketiga, iaitu di saat perniagaan telah stabil dan maju, ia perlu dikembangkan lagi agar hasil pendapatan dan keuntungan dapat digandakan. Jadi, apakah strategi yang boleh dilakukan? Mungkin melaburkan lebih banyak wang untuk pemasaran, membuka cawangan dan membuka bisnes yang berbeza tetapi masih dalam bidang yang sama.
Soalan cepu emas di sini adalah, selepas kita selesai melalui tiga tahap di atas, apakah yang akan berlaku seterusnya? Setiap sesuatu pasti ada kemuncak dan ‘akhirnya’. Saya akan berikan jawapannya dalam bahagian komen di bawah. :)
Dipetik:http://blog.smartusaha.com/tiga-tahap-perniagaan-internet

No comments:

Post a Comment