Individu yang membantu Perniagaan Internet kita


Dalam perniagaan Internet, terdapat beberapa jenis “individu” yang boleh ‘membantu’ kita:
1. Coach
2. Mentor
3. Konsultan
4. Internet Marketer
5. Speaker
6. Trainer
7. Writer (penulis)
Setiap mereka mempunyai peranan dan kapasiti tugas yang berbeza, mengikut keupayaan masing-masing.
Contohnya, saya adalah seorang trainer, dan bukan seorang speaker yang hebat. Saya tidak (belum) mempunyai keupayaan berucap yang memuaskan. Mungkin juga bakat saya hanyalah bakat melatih orang sahaja.
Kemahiran utama saya adalah membantu individu memulakan perniagaan Internet, dan teknikal Internet (blog, website, domain, hosting, …), kemudian barulah pemasaran Internet. Manakala bakat utama saya adalah menulis. Jadi tidak hairan jika saya tidak hebat berucap, kerana ia bukan bakat utama saya.
Dengan memahami setiap orang itu mempunyai tahap dan peranan yang berbeza, maka kita tidak akan mempersoalkan seseorang yang mengajar kita sesuatu, tetapi dari aspek lain mereka “gagal” memenuhinya.
Seseorang itu mungkin boleh membantu kita memulakan perniagaan Internet, tetapi beliau belum mampu membantu kita mengembangkan bisnes ke tahap yang lebih besar. Jadi cari orang lain yang boleh memenuhi keperluan kita itu.

Dipetik dari : http://blog.smartusaha.com/perniagaan-internet-infividu

No comments:

Post a Comment