Tiga FOKUS Yang Perlu Usahawan Utamakan



Seorang usahawan biasanya terlibat dengan tiga fokus berikut:
  • Fokus 1: Membina sebuah empayar perniagaan
  • Fokus 2: Menjual produk/perkhidmatan.
  • Fokus 3: Membina bidang kepakaran diri.
Fokus 1: Membina Empayar Perniagaan
Ia bermaksud, kita mempunyai sebuah perniagaan yang berdaftar, jenama dan produk yang diniagakan. Ia akhirnya bukan sahaja kita yang uruskan bisnes itu, tetapi ia akan diuruskan oleh orang lain (besistem).
Untuk membina sebuah empayar perniagaan, ia haruslah terus berkembang besar dan sentiasa melakukan inovasi dan pembaharuan mengikut keperluan semasa.
Fokus 2: Menjual Produk
Walaupun kita seorang pemilik perniagaan, kita tidak dapat mengelak daripada melakukan proses menjual. Di mana sahaja kita berada, kita sebenarnya adalah duta kepada perniagaan dan produk kita.
Menjual produk memerlukan seni dan teknik tersendiri. Menjual adalah nadi utama dalam perniagaan kerana dari situlah hasil dalam bentuk wang akan masuk. Proses menjual ini tergabung sekali dengan promosi dan pemasaran.
Fokus 3: Membina Kepakaran Diri
Setiap usahawan digalakkan mempunyai kepakaran tersendiri, sekurang-kurangnya satu topik atau perkara. Ini bagi memastikan, apabila contohnya kita dijemput memberikan ceramah, kita ada kepakaran khas yang boleh dikongsikan kepada orang lain.
Strategi kepakaran ini adalah satu cara mempromosikan bisnes kita dalam senyap. Apabila orang sudah sukakan kita dan mengenali kita, akhirnya mereka akan kenal juga perniagaan dan produk kita.
Kesimpulan
Setiap fokus di atas mempunyai peranan masing-masing, dan semuanya adalah bergerak seiringan dan digunakan pada masa yang sesuai, atau ketiga-tiga sekaligus dalam satu masa.
Dipetik dari : http://blog.smartusaha.com/tiga-fokus-utama-usahawan

Bagaimana Mencapai Kejayaan dengan Segera?



Tajuk artikel nampak seperti ‘hype’, tetapi perkara yang akan saya dedahkan di sini telah banyak digunakan oleh kebanyakan usahawan-usahawan yang berjaya.
Apakah ‘rahsia kejayaan’ itu?
Ia adalah…. Keluar daripada keselesaan diri (comfort zone).
Jika kita selesa dengan pendapatan RM1000 sebulan, keluar daripada keselesaan itu dengan melakukan sesuatu usaha dan perkara yang baru agar pendapatan akan lebih banyak dan meningkat.
Jika kita selesa dengan ilmu sedia ada, keluar daripada keselesaan itu dengan pergi belajar lebih banyak ilmu agar kita lebih menjadi seorang yang bernilai tinggi.
Jika kita selesa dengan satu dua produk, keluar daripada keselesaan itu dengan menghasilkan produk-produk baru.
Jika selesa dengan sebuah buku yang telah diterbitkan, tulis lagi banyak buku.
Jika kita selesa dengan satu dua cara promosi sahaja, keluar daripada keselesaan itu dengan melakukan lagi kaedah-kaedah lain.
Jika kita selesa dengan kaedah-kaedah pemasaran percuma, keluar daripada keselesaan itu dengan menggunakan kaedah-kaedah berbayar seperti Facebook Ads.
Daripada contoh-contoh di atas, jelas… Tidak semestinya perkara baru yang dilakukan adalah perkara yang mendadak besar dan berubah 360 darjah. Sebaliknya, kita boleh lakukan perkara baru walaupun sekadar satu peratus. Lakukan perkara kecil itu sampai berjaya, dan lakukan lagi perkara baru kecil yang lain. Lama-kelamaan, ia akan menjadi semakin banyak dan membesar.
Rakan-rakan usahawan yang saya kasihi…
Allah tidak akan mengubah nasib kita jika kita sendiri tidak memulakan sesuatu usaha yang sewajarnya.

Dipetik dari : http://blog.smartusaha.com/rahsia-kejayaan-segera